Viktig information

Viktig information

1. Vilken klädkod gäller ombord?
Det är enkelt att planera vad du ska ha på dig på kryssningen. Du behöver fritidskläder som du kan ha på dagen och lite finare kläder för kvällsbruk. Kläder för kvällsbruk: Fritidsskjortor och byxor för män, byxor och topp, klänning eller kjol och blus för kvinnor. Finkläder: Klänning eller byxdress för kvinnor, udda kavaj för män. Formell cocktail- eller aftonklänning för kvinnor, kostym och slips eller smoking för män. Vi föreslår att du packar en liten väska/handbagage med det du behöver direkt när du kommer ombord eftersom det kan ta några timmar innan bagaget levereras till hytten (bagage levereras efter utsegling).

2. Biljetter och resedokument.
Biljetter ställs ut när slutbetalning har mottagits, ca 3 veckor före avresa. Observera att bagagelappar lämnas ut på hamnen före avresa.

3. När kan jag gå ombord?
Tid för ombordstigning på den aktuella kryssningen finns angiven på biljetten. Om du inte är ombord på fartyget senast 90 minuter innan planerad avgångstid utgår vi ifrån att du inte ska följa med på kryssningen. Beställningen kommer då att anses som avbeställd och du kommer inte att ha rätt till någon återbetalning av köpesumman utöver återbetalning av skatter. Ta kontakt med Royal Caribbean för att ta reda på vilken summa som kommer att återbetalas.

4. Hur checkar jag in på fartyget?
Om du har checkat in online på vår hemsida ska du ta med dig en undertecknad utskrift av ditt "SetSail Pass" samt dina identifikationshandlingar. Gå till "SetSail"-området i kryssningsterminalen där dina handlingar kontrolleras och du får ett Sea Pass utställt. Detta fungerar som ID-kort och nyckelkort till din hytt. Kortet används också för inköp ombord på fartyget och visar vilket däck i huvudrestaurangen och vilket bordsnummer du har för måltiderna. Om du har valt "My Time Dining" står det inget bordsnummer. Om du inte har checkat in online tar du med dig pass och alla kryssningsbiljetter till disken i kryssningsterminalen där våra representanter checkar in dig och ställer ut ditt Sea Pass-kort. För att göra ombordstigningen så enkel och snabb som möjligt rekommenderar vi att du checkar in online. Detta bör göras i god tid före avresa men senast fyra dagar före fartygets avresedatum. Om du har beställt flygresa genom Royal Caribbean skal Online check-in göras senast 40 dagar före avresa.

5. Hur betalar jag för inköp ombord?
Valutan ombord är USD. Alla fartygen har ett kontantfritt system, Sea Pass. Ett Sea Pass-konto sätts upp i ditt namn och kopplas till ett godkänt kredit- eller betalkort som säkerhet (Visa, MasterCard, Diners och American Express godtogs när katalogen gick i tryck). Alla som reser på kryssning får ett Sea Pass som belastas automatiskt vid inköp ombord. Sista dagen på kryssningen levereras en specificerad avräkning av kontot till din hytt, så att du själv kan kontrollera beloppen. Det kan hända att vissa transaktioner som gjorts sista kvällen inte kommer med i avräkningen. Dessa läggs till i sluträkningen. Observera att fartyget har en egen valutakurs som kan skilja sig något från den valutakurs som din bank använder. Vissa områden ombord använder inte det kontantfria systemet (till exempel kasinot). Här betalar du med kontanter i USD. Alla fartyg har en uttagsautomat ombord (uttag i automaten kostar USD 5,00 per uttag). Observera att det i vissa fall kan göras reservationer på det betalkort som du har knutit till ditt konto ombord på fartyget. Dessa reservationer görs för att kontrollera att kortet är giltigt. När sluträkningen för dina inköp ombord är betalad kommer Royal Caribbean genast att upphäva reservationerna. Förutom detta måste även kortutgivaren upphäva reservationerna i sitt system. Detta kan ta mellan 7 -14 arbetsdagar och Royal Caribbean kan inte påverka behandlingstiden. När kortutgivaren har upphävt det reserverade beloppet har du genast tillgång till pengarna igen. Reservationer kan också förekomma vid köp av själva kryssningen genom Royal Caribbean.

6. Hur är det med elektrisk utrustning och klädtvätt?
Nätspänningen ombord är 110/220 V. Du får själv ta med de adapters du eventuellt behöver. Det finns hårtork i alla hytter och klädtvätt, kemtvätt och strykning finns tillgängligt mot en avgift. För mer information och priser, fråga hyttpersonalen. OBS! Man behöver inte bära elektrisk utrustning i handbagaget. Den kan packas i bagaget som checkas in.

7. Vad får man inte ta med sig ombord?
Det är inte tillåtet att ta med sig följande: Alkohol (Man kan ta med sig upp till 2 flaskor vin ombord som sedan kan njutas av i hytten), strykjärn, stearinljus, vapen (gäller även knivar, fickknivar, Leatherman och liknande), korkskruvar, kaffemaskiner/vattenkokare, elektriska transformatorer, brandfarlig vätska, sprängämnen (till exempel fyrverkerier), amatörradioutrustning, hockeyklubbor, rusmedel, sax, skateboard/surfbräda. Se detaljerad lista här.

8. Vad finns det för faciliteter för barnfamiljer?
Barn- och ungdomsklubben Adventure Ocean arrangerar kostnadsfria aktiviteter för barn och ungdomar från 6 mån. till 17 år. Detaljerade upplysningar lämnas av Royal Caribbean. Föräldrar ombeds att inte låta barnen leka utan tillsyn på däck, i salongerna och på dansgolven. Det finns vissa delar av fartyget som barn inte har tillträde till, till exempel kasinot. Det finns spjälsängar tillgängliga för spädbarn. Observera att golvytan i hytten blir mindre när man sätter in en spjälsäng. Barnvakt kan arrangeras ombord (mot en timavgift), i den mån personalen ombord har möjlighet. Denna tjänst kan inte beställas i förväg. Barn måste vara minst 12 månader för att få barnvakt i hytten. Alla barn som deltar i Adventure Ocean-klubben måste ha fyllt 3 år och vara pottränade/blöjfria. I klubbarna för de allra minsta, Aqua Babies (6 till 18 mån.) och Aqua Tots (18 mån. till 3 år) måste föräldrarna vara med under aktiviteterna. För vissa aktiviteter tas det ut en extra avgift. Spädbarnsföräldrar rekommenderas att själva ta med barnmat, blöjor och hygienartiklar.

Åldersgränser ombord:

Utbud Åldersgräns

Skridskobana: Alla åldrar, barn under 6 år i vuxens sällskap

Klättervägg: 6 år, längdrestriktioner, utrustning finns tillgänglig ombord

FlowRider: Längdrestriktioner, utrustning finns tillgänglig ombord

Swimmingpool: Längdrestriktioner

Solarium: 16 år

Adventure Ocean: 3 år (pottränad) - 17 år

Teater: Barn under 16 år i vuxens sällskap

Bubbelpooler: Barn under 16 år i vuxens sällskap

ShipShape Fitness Center: 16 år

ShipShape Spa: 18 år

Nattklubb/diskotek för vuxna: 18 år

Barer: 18 år (utom i vuxens sällskap)

Alkohol: 21 år på seglingar som utgår från Nord-Amerika. 18 år på seglingar som utgår ifrån Europa, Asia, Australien och Syd-Amerika.

Kasino: 18 år

Vissa resrutter kan ha en annan ålderspolicy. Observera att det kan utförs underhållsarbeten med jämna mellanrum, varför vi inte kan garantera att alla aktivitetsområden och maskiner alltid är öppna. Eftersom fartygen följer United States Public Health Department Policy (USPH) är det förbjudet att ha småbarn med blöja i simbassäng/bubbelpooler, bollhav, vattenrutschbana och SPA ombord. Förbudet gäller även för badblöjor och det är inte tillåtet att använda sådana även om föräldrarna är närvarande. Däremot har vi infört andra alternativ för småbarn med blöja på utvalda fartyg (“Baby Splash Zone” - Freedom of the Seas, Liberty of the Seas, Independence of the Seas, Oasis of the Seas och Allure of the Seas) och Royal Caribbean jobbar med att bredda utbudet för familjer som har småbarn med blöja. Kontakta oss för mer information.

9. Var och när kan jag äta ombord?
Alla måltider ombord ingår i priset. Matservering finns tillgänglig 24 timmar i dygnet. Huvudrestaurangen har två sittningar. Du uppger vid bokning om du föredrar den första eller andra sittningen. Royal Caribbean införde 2009 ”My Time Dining”, som innebär att man själv kan välja middagstid. Mer information lämnas vid förfrågan. Vi garanterar inte att alla önskemål kan tillgodoses, men vi gör vårt bästa. Tider för måltider varierar beroende på resrutt. Vanliga tider för måltider i huvudrestaurangen är:

Frukost:  Fri sittning 07:30–11:00

Lunch:    Fri sittning 12:00–13:30

Middag:  Två sittningar. Tidpunkterna varierar från segling till segling.

Om du vill vara mer flexibel och informellt klädd kan du även få frukost, lunch och middag serverade på andra platser. Se dagsprogrammet ombord för aktuella tider och platser. Kontinental frukost serveras på beställning i hytten mellan klockan 07:00 och 10:00. Roomservice-menyn är tillgänglig dygnet runt (för beställningar mellan 00:00 och 05:00 tillkommer en serviceavgift). Gäster i svit (ikke Junior Suite) kan be att få en fullständig meny för varje måltid för servering i sviten. På några specialrestauranger ombord får du betala en kuvertavgift på 20-40 USD. Du kan förhands boka bord i de flesta av specialrestaurangerna. Om du har behov av specialmat eller är allergiker måste du uppge detta när du bokar kryssningen eller senast 45 dagar före avresa. Vi gör vårt bästa för att tillgodose dina behov. Emellertid kan vi tyvärr inte tillhandahålla vegan- eller lakto-vegetarisk kost. Produkter från Ben & Jerry’s, Lattetudes, Starbucks och liknande har egna priser och ingår därför inte i priset för kryssningen.

10. Hur ser drickssystemet ut ombord?
På alla våra fartyg ges dricks till restaurang- och hyttpersonalen för god service och personlig uppmärksamhet. I de allra flesta fall läggs dricksen automatiskt på kryssningspriset vid bokning. Om du hellre vill betala dricks med kontanter ombord måste du därför uppge detta vid bokning. Dricks betalas då i amerikanska dollar (ca 12 USD per person och dag eller ca 14 USD per person och dag för gäster som bor i svit). Ett servicetillägg på 15 % tillkommer på alla notor för dryck och skönhetsvård och belastas ditt Sea Pass-konto vid köp ombord.

11. Vad gör jag om jag blir sjuk ombord?
Det finns en sjukvårdsinrättning ombord som är bemannad av en kvalificerad läkare och minst en sjuksköterska. Du betalar själv kostnaden för eventuella medicinska tjänster och vi rekommenderar därför att du har en fullgod sjukvårds- eller reseförsäkring. Vi rekommenderar också att du sparar alla kvitton för medicinska tjänster för att ha ett underlag vid ett eventuellt försäkringsärende. Observera att sjukvårdsinrättningen regleras enligt amerikansk lag och att prissättningen för läkarbesök, undersökning, mediciner och utrustning som används speglar detta. Priserna kan därför skilja sig vid vad du är van vid hemifrån. Sjukvårdsinrättningen tillhandahåller sjösjuketabletter vid behov.

12. Vilka regler gäller för rökning ombord?
Det är i stort sett rökfritt på alla våra fartyg, men det finns vissa områden på fartyget där det är tillåtet att röka. Alla teatrar och restauranger är rökfria. Cigarr- och piprökning är bara tillåtet på de yttre däcken. Alla hytterna är rökfria och detta gäller även på balkongen. Vi kan tyvärr inte garantera allergihytter.

13. Vilka regler gäller för alkoholhaltiga drycker?
Alkoholhaltiga drycker kan köpas i alla barer och restauranger ombord. Åldersgränsen för alla seglingar som går ut från Nord-Amerika är 21 år. För seglingar som går ut från Europa, Asien, Australien och Syd-Amerika är åldersgränsen 18 år. På alla Royal Caribbeans privata destinationer är åldersgränsen 21 år. Man kan ta med sig upp till 2 flaskor vin ombord som sedan kan njutas av i hytten. Om du tar med dig alkoholhaltig dryck utöver detta ombord kommer den att bli beslagtagen. Om du handlar alkoholhaltiga drycker under kryssningens gång kommer dessa att förvaras separat och levereras till din hytt sista kvällen på kryssningen.

14. Hur fungerar det med utflykterna i land?
För att få ut mest möjligt av destinationerna på din kryssning, rekommenderar vi att du väljer de utflykter som organiseras av våra reseexperter. Utflykterna kan förhandsbokas online. Utflykterna måste bokas senast fyra arbetsdagar före avresa. Du kan också boka utflykter ombord, i mån av plats. Observera att tiderna för utflykterna kan komma att ändras och att utflykter kan komma att ställas in om deltagarantalet är för lågt.

15. Hur checkar jag ut från fartyget?
Du kommer att få bagagelappar till dina resväskor levererade till din hytt en av de sista dagarna ombord. Skriv namn, hemadress och eventuella uppgifter om flygresa tydligt på varje lapp. Packa dina väskor och ställ dem utanför hytten före angiven tid sista kvällen på kryssningen. Sköra, viktiga och värdefulla föremål samt mediciner ska packas i handbagaget.

16. Kan jag bli kontaktad ombord?
Det går att ringa till fartyget på telefonnummer 001 – 732 335 3285. Vi ber dig se till att du har ett American Express-kort eller ett MasterCard tillgängligt som samtalen kan belastas. Samtalen kostar USD 7,95 per minut plus eventuella avgifter som din teleoperatör tar ut. Pris för tjänsten kan ändras utan varsel. Fartygen har också Internetcaféer där du har möjlighet att skicka och ta emot e-post. Kostnaderna belastas ditt Sea Pass-konto och du måste ha en personlig e-postadress för att kunna använda tjänsten.

17. Prissättning för våra kryssningar
För exakta priser, kontakta vår bokningsavdelning på telefonnummer 0771-28 29 30, din resebyrå eller se www.royalcaribbean.se. Priserna varierar med tillgång och efterfrågan. I vissa fall innebär det att priset på en kryssning kan komma att sänkas efter att du har bekräftat och betalat din resa. I sådana fall kan du ändra bokningen till ett lägre pris mot en ändringsavgift på SEK 250 per person, förutsatt att det är mer än 42 dagar till avresa. Eventuella ändringar mindre än 42 dagar före avresa behandlas i enlighet med gällande avbokningsregler (se punkt 7, Särskilda villkor). Skatter och avgifter kan ändras med kort varsel. Royal Caribbean förbehåller sig rätten att ändra avtalat pris i de fall sådana ändringar inträffar.

18. Behöver jag reseförsäkring?
Royal Caribbean rekommenderar starkt sina passagerare att ha fullgott försäkringsskydd. Kontakta ditt försäkringsbolag för närmare information om vilka försäkringar du kan behöva.

19. Ställs det formella krav på hälsotillstånd?
Ta kontakt med din husläkare för att få råd och information om de senaste hälsokraven för alla resmål i katalogen.

Du ansvarar själv för att ha dina vaccinationshandlingar i ordning. Om du ska resa på kryssning och är gravid se pkt. 8 under  Särskilda villkor.

20. Gäster med särskilda behov
Du måste i medicinskt och fysiskt hänseende vara i stånd att resa och försäkra dig om att resan inte kommer att utgöra någon fara för dig eller andra. Vid bokning (eller så snart som möjligt efter bokning, såvida tillståndet uppstår efter det att du har beställt) måste du skriftligen informera Royal Caribbean eller din resebyrå om eventuella medicinska eller fysiska förhållanden som kan komma att kräva behandling eller vård under kryssningens gång, eller som kan påverka din kryssning på något vis (inklusive bruk av tjänster och utrustning). Vi ber dig vänligast om så detaljerad information som möjligt. Vissa av våra fartyg har hytter som är särskilt anpassade för gäster med funktionshinder. De aktuella däckplanerna som finns på vår hemsida har en översikt över dessa. Rullstolsburna gäster måste själva ta med sig rullstol och kan uppleva att det inte går att ta sig fram överallt. Vissa förhållanden (till exempel användning av tenderbåtar för att ta sig i land) kan hindra rullstolsburna från att landstiga i vissa hamnar. Gäster med funktionsnedsättning eller medicinska besvär måste kunna klara sig själva eller resa tillsammans med någon som kan bidra med all nödvändig hjälp. Vi beklagar och förbehåller oss rätten att neka en person att resa, om personen enligt vår uppfattning fysiskt eller psykiskt inte är i stånd att resa, eller kan komma att behöva mer vård än en ledsagare eller vi rimligtvis kan erbjuda.

21. Var hittar jag däckplaner och hyttinformation?
I den här katalogen visas huvudsakligen resrutter och information om livet ombord. Mer detaljerad information om våra hytter, hyttkategorier etc. får du genom att kontakta oss eller din lokala resebyrå eller genom att klicka här.

22. Ospecifiserade hytter
Ibland erbjuder vi ospecifiserade hytter. Detta innebär att du kan boka en hytt med en lägsta standard (standard är alltid specifiserat vid bokning). Placeringen på fartyget varierar, hyttnummer fås senast vid incheck på hamnen. När du har fått bekräftat hyttnummer kan vi inte ändra det. Fördelen med att boka en ospecifiserad hytt är att efter att du har fått bekräftat hyttnummer så kan du ibland bli uppgraderad utan kostnader. Du är dock alltid garanterad som lägst, den standard du fick upplyst vid bokning. Det finnes olika typer av uspecifiserade hytter. W – svit, X – balkong, Y – fönsterhytt, Z – insideshytt.

23. Kan jag nekas att stiga ombord?
Fartygets ledning har rätt att avgöra om någon ska nekas att stiga ombord. Detta kan hända i det fall det föreligger fara för din egen och/eller andra gästers säkerhet. Orsaker kan vara sjukdom med hög smittorisk, oanständigt uppförande, att man saknar resedokument eller annat som gör att det inte är godtagbart att man reser. Utöver detta har fartygen regler för hur man ska förhålla sig till andra gäster ombord samt hur man ska iaktta såväl säkerhetsmässiga som hälsomässiga föreskrifter. Om någon skulle bryta mot dessa regler kan fartygets ledning be den resande och dennes ressällskap att genast lämna fartyget i nästa hamn. Man ansvarar själv för de extra kostnader som detta kan medföra. Du kan läsa mer om Guest Conduct Policy på www.royalcaribbean.se eller i Guest Services Directory i din hytt ombord på fartyget eller efter förfrågan vid receptionen.

24. Säkerhetsrutiner
Muster drill är en obligatorisk säkerhetsövning för alla gäster och besättning ombord. Alla ska känna till nödsignaler och veta hur man ska agera och var (vid vilken station) man ska möta upp om en nödsituation uppstår. International Convention of Safety of Life at Seas (SOLAS) riktlinjer kräver att en säkerhetsövning ska utföras inom 24 timmar efter att fartyget har lämnat avresehamnen. Säkerhetsövningen för våra gäster blir genomfört på alla fartyg 30 till 60 minuter före fartyget lämnar kajen på avresedagen. Säkerhetsövningen föregår huvudsakligen på engelska, men informationen är också tillpassad nationaliteten på fartygets gäster och det lokala språket i de områden som fartyget seglar i.